Schultag 1

Vad är det för en dag? Är det en vanlig dag? Nej, det är ingen vanlig dag för det är första skoledag HURRA HURRA HURRA. Eller?
Biologi ni vet, är ingen dans pa rosor. Pa svenska. Jag skulle vilja säga, utan minsta hint till överdrift, att pa tüska (!), är det unmöglich. Politik da? Är det gjort i en handvändning? Inte da. Snarare en form av ansiktsvändning. Nedat. Mot bänken. Och är det bara jag, eller rimmar "genomgang av Tüsklands grundlagar" faktiskt ganska daligt när man inte förstar mücket mer än "Deutschland" & "essen"?

Aningen tüpiskt var det ocksa att da jag övat mig exceptionellt bra pa att ge en tüsk presentation av mig själv, samt att utbüta ett antal artighetsfraser, fick jag som morgongava chansen att introducera dessa talanger för rektorn. Nu bar det sig bara sa, att varje gang jag fick träffa nüa lärare sa de genast "Ah, jag har hört att du redan är duktig pa bade tal & förstalse. Ska inte vara nagra problem för dig. Häng bara med!".
"Eehh, ich, nein, nein meine essen, aber, AEÄHH, ja." sa jag och latsades skriva nagra krakor i blocket.
Och där satt jag, och fick fragor om kromozomernas uppbüggnad samt definitionen av "metropol". PA TÜSKA?!

Naja. Julia, som jag i tidigare inlägg nämnt, hade precis samma lektioner idag som jag och kunde därför hjälpa mig hela tiden och översätta till engelska när det behövdes. Vilket det gjorde. Mer än en gang.

Det erbjuds ingen mat i tüska skolor (ja gud sa bortskämda vi svenska ungdomar är), sa därför gick vi i pausen till Netto och köpte Essen. Javisst.

Inatt hade jag för övrigt min första dröm pa tüska.

Kommentarer
Postat av: Mos A

Vänd uppåt igen! Tur du har en Julia att luta dig mot när de tyska sederna & bruken & begreppen stormar i skolans korridorer!



Matan i skolan är fina grejer det! Även om de serverar saurkaut & bratwurst = )



Nya drömmar väntar. Och vi väntar på dig här. När du hanterar allt flytande & längtar hem en smula.



Kram från oss på Hvv.

2010-08-30 @ 22:29:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0