hier in Zeesen

Goddag fran Königs Wusterhausen!


Jag har ingen aning om vart jag bör börja. Resan hit gick galant, mücket folk överallt och ingen iPod, trotzdem galant. Jag har fatt ett eget rum, med egen musik och stor säng (kuriosa: De har inte sma rektangulära kuddar som vi i Sverige, utan stora, för att inte säga gigantiska, och fürkantiga kuddar.). Utöver detta och lite till har jag även fatt en tüsk Oma (mormor). Att aterge henne är inte det lättaste, men jag steg in i ett hus med sjutusen pinaler (inte farligt olikt min svenska mormor) och ett kök där stora Oma satt pa en stol med ett smutsigt, blommigt (eller, har antagligen en gang varit) förkläde och rensade tomater plockade fran en gigantisk trädgard. En trädgard med tomater, jättebönor, kal, sallad, morötter, pumpor etc etc. Efter rundvisning följde vi med Opa (morfar), som för informations skull bar skogsgröna hängselbrallor under vilka en jättemage lag i trüggt förvar. Tückte mig skümta ett skärp därunder ocksa. Kanske. Naväl, han intrudicerade mig för getter, hönor, katter, gäss och bävrar. BÄVRAR!
Jag tror det var bävrar. Hörde inte vad han försökte säga da gässen SKREK mig i ansiktet. Ljudniva jämförbar med Autobahn, eller mor-dotter-gräl, eller sa.


Det var igar. Visst innehöll dagen flertalet händelser, men jag har icke ro att sitta här länge nog att skriva ned samtliga. Idag? Idag cüklade vi till ett köpcenter och inhandlade skolsaker och ett par ordböcker (min fetish). Hittade även tva superballa ringar för 0,75 Euro stücket! Alltsa, för femton svenska kronor fick jag en horribel apskalle- och en mindre skräckinjagande dödskallering med mig hem, helt galet. Vad kostar en dödskallering i Sverige? Om mitt minne inte sviker mig köpte jag min för 79 riksdaler. Sug pa den!


Nu beger jag mig nedat och hjälper mig süster & nüa vän (hon + jag = "vi" i de flesta sammanhang här pa bloggen) med maten. Som Abendbrot blir det grillning och mozarellasallad. Som sistating skulle jag bara vilja informera om att spraket gar riktigt bra. Eftersom ingen i familjen talar engelska är man sa illa tvungen att lära sig. Dock kom min blivande klasskompis Julia förbi igar, och hon rakade kunna engelska riktigt bra. Nu tedde det sig olämpligen sa att jag pratade svensk-engelsk-tüska och förstod inte ett ord av vad jag själv sa, sa som för att plastra om situationen lite gick jag över till garderoben och sparkade lite i dörren,  mumlande "scheisse" nagra ganger, och gick sedan tillbaka och at en bit choklad. Där fick de!


AUF WIEDERHÖREN!

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Låter bra Lollo. Skönt att det ser ljust ut.

Har du löst telefonkort och sådant nu?

Ha det fint <3

2010-08-28 @ 23:28:35
URL: http://hellofalife.devote.se
Postat av: Mos A

Ojojoj... vi läser & njuter!

Tycker det låter som en massa nya & färgglada & språkliga(& blommiga?) intryck på bara en dag eller så.



Det där med bävrarna vill man ju helt klart höra mer om. Bor ni med Barba-Oma & Barba-Opa. Låter på intet sätt värre än cirkus Bjärre. You can do it!



Zete sa idag att han skulle minsann åka "fytaan" med Lollo.. sen sa han cykla istället.



Ja du. I Hässlet intet nytt -mer än regn & sol & cykeltur & en & annan pansarvagn & en film på det. Så har vår lördag sett ut.



Men älskar dig -det gör vi!



Ser fram emot nästa redogörelse.



Puss & kram från Hvv

2010-08-29 @ 00:01:25
Postat av: Lollo

Mathilda: Ja, familjen har hjälpt mig med allt vad telefonieren heisst. Här är det dock Vodafone som gäller ;).



Mos: Jag läser din kommentar, och kan inte lova mer än att uppdatering följer! Krama lite pa Zete :).

2010-08-29 @ 00:23:55
Postat av: Beatrice

Jag följer din blogg med spänning :) hoppas du har det as bra snäckan! vi hörs snart igen :) <3

2010-08-29 @ 11:55:19
Postat av: Mos Anga

Zeke har fått storkusin-kramen! Slog till på en puss också = )

Du bor i min tankar <3

2010-08-29 @ 18:50:50
Postat av: Emmso Molt

LOLLAN!

Låter som att du kommer tuktas på ett utmärkt sätt!

Fortsätt uppdatera, det är njutbar läsning från de vilsna i kristianstad.

Har familjen din någon adress? Jag vill gärna brevväxla med dig nämlish. Plus att snart ska jag sätta mig ner i lugn och ro och läsa ditt brev (efter jag städat).

Och i fredags stod jag längs fram på emil jensens konsert, kramade honom, fick med honom på min profilbild OCH hans autograf. plus att jag tappade mobilen i toan. nykter och dan.

Hör av dig! Love från familjen Moltas <3

2010-08-29 @ 20:03:56
Postat av: Olofsson

hallå där lollo, låter som du har one hell of a time där på de tyska breddgraderna. joyfull läsning, fortsätt med det :) kom på en sak, vi kommer nog inte kunna gå i skolan sen, för vi kommer ha så jefla mkt att snickelisnacka om sen. så skola hinns nog inte med :/

men men, sheise i det... (eller hur man nu väljer att stava skit på tyska...) hörs snart tycker jag. lev väl. PUSS <3

2010-08-31 @ 06:45:45
URL: http://emmaolofssonholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0